Publicerad:

Rusta Stångådalsbanan och knyt länet än starkare mot Linköping

Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlarnas besked om en västlig dragning av höghastighetsbanan genom Småland och att det inte blir något mer stopp än Jönköping i hela Småland ställer
ökade krav på upprustning och modernisering av de befintliga järnvägarna.

I Kalmar län handlar det om åtgärder på både Kust- till Kust banan och Stångådalsbanan för att den här regionen ska få snabbare kommunikationer mot såväl stambanan som de planerade noderna för en eventuell höghastighetsbana.
Det handlar också om åtgärder för industrins möjligheter att frakta gods på järnväg.

Upprustningen av Stångådalsbanan med kopplingen mot Linköping blir högaktuell.
Kostnaden det handlar om är mindre än en procent av hela höghastighetsprojektet.

Sverigeförhandlarna har gett sitt besked så här långt. Deras förslag är att höghastighetsbanan dras genom västra Småland men utan stopp för höghastighetstågen. Nu är inte sista ordet sagt i den här frågan och i dag börjar förhandlingarna med berörda kommuner.

Frågan är också om projektet blir av över huvud taget. Kostnaden är beräknad till 330 miljarder och man kan fråga sig om inte dessa pengar skulle göra bättre nytta om de satsades på att rusta upp befintligt järnvägsnät i hela Sverige.

I alla alternativ blir det dock så att Linköping blir en ännu viktigare nod för hela Kalmar län.

Hela länet är ju redan starkt beroende av Linköping där vi har regionsjukvården.
När Ostlänken Stockholm – Linköping blir klar betyder det att hela sydöstra Götaland får en snabb och tilltalande trafik till Stockholmsområdet men bara om den grenas ut eller kopplas vidare mot andra stråk. Järnvägen Kalmar – Linköping är ett viktigt sådant stråk!

Det behövs också en kraftfull upprustning av banan för att öka industrins möjligheter  att frakta mer gods på järnväg. Inte minst till och från Mönsterås och Oskarshamn.

Michael Leijonhud
Chef för Infrastrukturkansliet