Lättläst om att bo och bygga

Bostäder

Om du behöver någonstans att bo
kan du kontakta Hultsfreds Bostäder,
Hultsfreds Bostäders hemsida.
Du kan också ringa andra hyresvärdar
som hyr ut bostäder
och fråga om de har någon ledig bostad.
Här finns en lista med hyresvärdar.

Bygga och ändra

Om du vill bygga ett hus
måste du söka om bygglov
hos kommunen.
Bygglov behövs också
om du ska göra om ett
hus som redan finns.
Du får inte heller riva ett hus
utan att fråga kommunen först.
Vill du veta mer om bygglov
kan du ringa 010-354 20 41.
Klicka här för att läsa mer om bygglov.
Här hittar du frågor och svar om bygglov.
Sidorna är inte på lättläst.

Vatten och sopor

ÖSK tar hand om dina sopor.
Bor du i ett eget hus kommer
sopbilen och hämtar dina sopor.
Då betalar du för att soporna ska hämtas.

Du ska sortera dina sopor.
Du ska lägga plast, kartonger, tidningar
glas och metall i olika fack i soptunnan
eller på en återvinningsstation.
Batterier och glödlampor
ska också läggas i en speciell låda
eller på en återvinningsstation.
Klicka här för att se var din närmaste återvinningsstation finns.
Sidan är inte på lättläst.

Om du vill slänga till exempel
målarfärg, möbler eller elektriska apparater
ska du lämna det på en återvinningscentral.
I Hultsfreds kommun heter
återvinningscentralen Kejsarkullen.
Har du frågor om Kejsarkullen
kan du ringa 010-354 20 00.
Klicka här för att se när Kejsarkullen har öppet.

Många som bor i vår kommun är kopplade till
kommunens vattennät och avloppsnät.
Då ser ÖSK till att du har
rent vatten att dricka och tvätta dig i.
Har du ett eget hus
betalar du för det vatten du använder
och för att ditt hus är kopplat
till vattennätet och avloppsnätet.

Gator och trafik

ÖSK har hand om många av
gatorna i Hultsfreds kommun.
De ser till att gatorna är rena
och att snö skottas bort.
De har också hand om gatlyktorna.
Om du ser något fel på gatorna
eller gatlyktorna kan du ringa 010-354 20 00.
Du kan också klicka här för att komma till felanmälan
och fylla i formuläret.
De större vägarna i kommunen
har Trafikverket hand om.
Trafikverkets hemsida på lättläst.