Publicerad: Uppdaterad: 2019-10-24 14:35

Humor och pop ska få fler att bo och jobba i kommunen

Person från humorgruppen Infallet ligger på Hultsfreds vägskylt

Visst kan man marknadsföra en kommun med gruppdans, sång och humor!
Den nya musikvideon ”There’s music in the air” (Hultsfred anthem) ska ge en positiv bild av kommunen som arbetsgivare och plats genom att driva med stereotyperna av en mindre kommun – med mycket kärlek.

Musikvideon ska marknadsföra Hultsfreds kommun som plats och som attraktiv arbetsgivare – med musiken som en röd tråd.

Videon har producerats av den Skånebaserade humorgruppen Infallet, men såväl lokala statister som platser runt om i kommunen är med i filmen. Musiken är en glad poplåt med glimten i ögat.

Syftet med musikvideon är att sprida Hultsfreds varumärke och ge en känsla av stolthet främst till potentiella inflyttare och i rekryteringssyfte, men även till turister och invånare.

Videon speglar ett livspaket av närhet och enkelhet i kombination med småländskt driv och viss galenskap – en kommun där det finns plats för alla som vill bo och jobba med hög livskvalitet. Ett annat viktigt syfte med videon är att visa upp några av de olika yrken som finns inom kommunen och såväl lärare som brandmän och vårdpersonal dansar förbi.

– Vi vill skapa en känsla av att Hultsfreds kommun är en plats där alla syns och hörs – där ingenting är omöjligt. Oavsett om du redan bor här eller flyttar hit kan du skapa ditt liv som du vill ha det här, säger turism- och informationschef Malin Albertsson.

Hultsfreds kommun arbetar sedan tidigare med konceptet ”attraktiv arbetsgivare”; det vill säga att hitta värden som sticker ut bland alla andra kommuner just när det gäller att rekrytera personal med rätt kompetens.
– Rekrytering är vår största utmaning, säger Anna Ahlgren, personalstrateg. Kompetenser som till exempel lärare, miljöinspektör eller socialsekreterare är svårare att locka än man tror.