Publicerad: Uppdaterad: 2018-03-06 13:33

Hultsfreds kommun på plats 68 i Öppna jämförelser Företagsklimat

När kommunernas service mot företag mättes i Öppna jämförelser Företagsklimat 2016 kom Hultsfreds kommun på plats 68 av de cirka 150 kommuner som deltog. När det gäller service får kommunen över genomsnittet inom samtliga områden.

I servicemätningen mäter Sveriges kommuner och landsting (SKL) kommunens myndighetsutövande mot företag. De områden som mäts är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. När det gäller serveringstillstånd och markupplåtelse har dock ingen index kunnat tas fram för Hultsfreds kommun eftersom det kommit in för få svar. Bäst betyg får kommunens brandskydd med ett Nöjd-kund-index (NKI) på hela 85, även om det kommit in få svar inom även det området.

Totalt fick Hultsfreds kommun ett NKI på 72. Medel för alla kommuner var 70. Resultatet är dock en försämring mot förra mätningen 2014, då Hultsfreds kommun fick ett totalt NKI på 74.

– Vi kommer att titta på förbättringsområden utifrån de här siffrorna, men är ändå glada att Hultsfreds kommuns företagare ger oss ett bra betyg. Serveringstillstånd är det område där vi fick bäst NKI förra mätningen, men nu hade det tyvärr kommit in för få svar för att det skulle kunna mätas vilket kan vara en anledning till att det totala resultatet försämrats något, säger näringslivsstrateg Michael Leijonhud.

När servicen kring de olika myndighetsområdena betygsattes fick Hultsfreds kommun ett NKI på över 70 och över medelvärdet för kommunerna inom samtliga områden. Bäst betyg fick tillgänglighet med ett NKI på 80.

Hultsfred-Vimmerby miljö- och byggnadsförvaltning får ett totalt NKI på 66 vilket motsvarar ett godkänt betyg. De ansvarar för myndighetsområdena bygglov, livsmedelskontroll och miljö- och hälsoskydd. Alla områden får godkänt eller högt NKI. Men när resultatet delas upp per kommun kan vi se att miljö- och hälsoskydd får lågt NKI av företagen i Vimmerby.

Resultatet visar också skillnad mellan kommunerna för områdena miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroll. Företagen i Hultsfred ger båda dessa områden högre NKI.

– Det har varit en stor omställning till den nya organisationen. Vi förändrade våra rutiner kring tillsyn och kontroll för att skapa ett gemensamt arbetssätt. Vissa företag var bekanta med våra nya rutiner medan andra var ovana med den typen av tillsyn. Det kan ha blivit ett för stort steg på så kort tid, säger Anders Helgée som är miljö- och byggnadschef.

Förvaltningen ser också att NKI för bygglov har minskat sedan mätningen som utfördes 2014.
– Vi kan se att det framför allt beror på att vi inte upplevs som effektiva. Det har vi förståelse för. Vi har varit underbemannade och haft svårt att snabbt hitta den kompetens vi behöver vilket ledde till långa handläggningstider, säger Anders Helgée.

För att minska skillnaderna mellan kommunerna och nå bättre resultat arbetar förvaltningen med utvecklingsområden. Bland annat ökad tillgänglighet och digitalisering som ska underlätta hanteringen av ärenden och kommunikationen med förvaltningen. De har också startat ett program för organisationsutveckling för att se över arbetsmiljö och arbetssätt.

– Vi vill att alla våra kunder, inte bara företagen, ska uppleva vår service bättre. Därför har vi satt upp mål som vi mäter genom Löpande Insikt. Vi arbetar för att nå ett bättre resultat men resan är bara påbörjad. Vi behöver ha tålamod och vara uthålliga, säger Anders Helgée.

Undersökningen Öppna jämförelser Företagsklimat bygger på en enkät till före-tagare som haft minst ett myndighetsärende med sin kommun under 2016. Totalt kom 68 svar in i Hultsfreds kommun. Undersökningen går också under namnet Löpande Insikt där även servicen för privatpersoner, offentliga organisationer och ideella föreningar mäts. Men när resultatet för gruppen företag bryts ut och presenteras i en nationell rapport får den namnet Öppna jämförelser Företagsklimat.