Hemtjänst, trygghetslarm och stöd till anhöriga

lingon formar ett hjärta

För att underlätta det dagliga livet när ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning gör det svårt att klara sig själv kan du behöva stöd i det egna hemmet. Nedan kan du läsa mer om stöd och hjälp i hemmet och om det stöd som finns till dig som är anhörig.

Hemtjänst - vad är det och vad kostar det?

Hemtjänst är stöd i det egna hemmet för att underlätta det dagliga livet när ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning gör det svårt att klara sig själv. Hemtjänsten finns dygnet runt. Hemtjänsten ska hjälpa dig att fortsätta leva ett självständigt liv.

Du kan få hjälp med personlig omvårdnad och med service. Det är alltid ditt behov som styr och hemtjänst kan därför se olika ut för olika personer. Här är exempel på olika insatser som alla räknas som hemtjänst:

  • Hjälp med städning
  • Hjälp med inköp och ärenden
  • Följa med dig på promenader eller sociala aktiviteter
  • Hjälp med personlig omvårdnad som dusch och påklädning
  • Hjälp vid måltider
  • Stöd vid förflyttning
  • Tillsynsbesök
  • Hjälp med medicinering

Vi räknar ut vad din avgift för hemtjänst blir

Du betalar en avgift för din hemtjänst varje månad. När vi räknar ut din avgift tar vi hänsyn till din inkomst och ditt utrymme att kunna betala. Avgiften kan därför vara som lägst 0 kronor och som högst 2575 kronor per månad (maxtaxa 2024). Kostnaden för hemtjänst är samma oavsett vilken insats du har beslut om.

Klicka vidare nedan om du vill komma till exempel på uträkning av hemtjänstavgift.

Så här räknas din avgift för vård och omsorg ut | Hultsfreds kommun

Du kan klicka på länken nedan för att komma till vår e-tjänst där du kan testa att räkna ut din avgift för hemtjänst:

Räkna ut uppskattad omsorgsavgift för hemtjänst – Hultsfreds kommun

Klicka vidare nedan för information om olika avgifter inom vård och omsorg.

Socialnämndens taxor | Hultsfreds kommun

Hemtjänst - så här gör du för att ansöka

För att ansöka om hemtjänst vänder du dig till våra biståndshandläggare. Du kan fylla i pappret för att ansöka nedan och skicka in till oss, men det går också bra att ringa.

Efter ansökan kommer handläggaren utreda ditt behov av stöd och hjälp. Du får ditt beslut inom fjorton dagar.

Blankett – Ansökan om vård och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen

Kontakt – Biståndshandläggare | Hultsfreds kommun

Vi behöver en fullmakt om du har ett ombud

Du gör själv din ansökan. Dina anhöriga kan stötta och hjälpa dig om du vill, men om en anhörig eller annan person ska vara ditt ombud behöver en skriftlig fullmakt lämnas in.

Har du frågor?

Om du har frågor är du välkommen att kontakta kommunens biståndshandläggare. Du är också välkommen att ringa till ansvariga enhetschefer om du har frågor eller funderingar.

Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan under kontakter.

Hemtjänst - detta är bra att veta när du fått ett beslut om hemtjänst

1. Du kan själv välja utförare av din hemtjänst

Du som har beslut om hemtjänst har möjlighet att välja en privat utförare av din hemtjänst. Om du har beslut om nattlig hjälp, trygghetslarm eller hemsjukvård så utförs dessa alltid av kommunens hemtjänst.

För att du ska kunna välja en privat utförare måste företaget ha godkänts som utförare av kommunen. Det finns idag ett företag som kommunen har avtal med som heter Ensa hemtjänst, som du kan läsa mer om nedan.

Du måste inte välja. Om du inte gör något val fortsätter hemtjänsten i kommunal regi. Oavsett vilket val du gör är det kommunen som är ytterst ansvarig. Kommunen är också skyldig att kontrollera och följa upp hemtjänstverksamhet som utförs av en privat leverantör.

2. Du får en fast omsorgskontakt och en genomförandeplan

Vi erbjuder dig en fast omsorgskontakt som är med och planerar dina insatser för att det ska bli på bästa sätt för dig. Syftet med en fast omsorgskontakt är att skapa en god relation mellan dig och hemtjänsten och att du ska kunna vända dig till en person med dina frågor. Din fasta omsorgskontakt ska vara lyhörd för dina behov och önskemål.

Du och din fasta omsorgskontakt skriver tillsammans en genomförandeplan. Denna plan ska tala om vilka önskemål du har för insatserna som du har fått beslut om.  Här beskriver ni när och på vilket sätt som insatserna ska utföras. Den är viktig för att du ska vara delaktig i det stöd du får från hemtjänsten.

3. Meddela oss om ditt behov ändras

Om du efter beslut får ett ändrat behov behöver du meddela oss. Du kan vid långvariga förändringar behöva få ett nytt beslut.

Har du önskemål om ändrad tid för insats eller någon annan tillfällig förändring gör vi vårt yttersta för att tillgodose ditt önskemål.

Tillfälliga förändringar? Kontakta din hemtjänstsamordnare.

Kontakt – Hemtjänsten | Hultsfreds kommun

Långvariga förändringar? Kontakta biståndshandläggare.

Kontakt – Biståndshandläggare | Hultsfreds kommun

Ensa hemtjänst - privat utförare

Så här presenterar Ensa hemtjänst själva sitt företag:

Vår värdegrund bygger på att du som omsorgstagare ska leva ett värdigt liv, känna välbefinnande och få en hög livskvalité. Allas lika värde är en central pelare i vårt arbete och det är viktigt för oss att du känner dig delaktig och att dina behov alltid sätts i centrum.

Vi lovar en hög kontinuitet och har flerspråkig personal som vi matchar med dig som omsorgstagare så att ni kan utveckla en god kommunikation och att du ska känna dig trygg och säker med samma personal varje dag.

Du är viktig för oss, vi skriver en genomförandeplan tillsammans med dig där du får vara delaktig och bestämma när och hur dina insatser ska utföras.

Vi garanterar ett professionellt bemötande, en hög kontinuitet, vi är lyhörda och tar hänsyn till dina behov, intressen och önskemål.

Ensa Hemtjänst – Din trygghet i vardagen (ensahemtjanst.se)

Kontakt

010-300 15 50, info@ensahemtjanst.se

Safete Berisha, VD (språk: svenska, engelska, albanska), 0383-109 79, safete@ensahemtjanst.se

Enikö Ramic, verksamhetschef (språk: svenska, engelska, ungerska, bosniska, rumänska), 0383-107 09, eni@ensahemtjanst.se

Adam Alaskari, verksamhetssamordnare, IT- och systemansvarig (språk: svenska, arabiska), 073-898 62 71, adam@ensahemtjanst.se

Hemtjänst - så här arbetar vi i den kommunala hemtjänsten

Det här är hemtjänsten

Det är drygt 150 medarbetare i kommunens egen hemtjänst. Av dessa är ungefär 80 procent utbildade undersköterskor. I medarbetargruppen talas flera språk, till exempel arabiska, engelska, tyska, danska, finska och teckenspråk.

Vi strävar efter en hög kontinuitet

Vi strävar efter en hög kontinuitet i mötet med dig som har hemtjänst. Det betyder att den hemtjänstpersonal du möter ska vara så få som möjligt. Detta för att du ska känna trygghet i att de du träffar är välbekanta för dig. Vi frågar alltid dig hur just du vill ha det.

I genomsnitt möter du med hemtjänst 17 olika medarbetare. Detta enligt den senaste mätningen som gjordes 2023. Vi arbetar kontinuerligt för att minska antalet medarbetare du möter i din vardag.

Så här är hemtjänsten organiserad

Hemtjänsten är en del av äldreomsorgen. Äldreomsorgen tillhör socialförvaltningen. Den nämnd som är ytterst ansvarig är socialnämnden.

Hemtjänsten finns i hela kommunen. Den är indelad i fyra områden där närområdet också ingår:

  • Hultsfreds tätort och Vena.
  • Hultsfreds kringområde och Silverdalen.
  • Målilla och Mörlunda.
  • Virserum och Järnforsen.

Så arbetar vi

När vi är hos dig är det viktigt att det är du och dina behov som är i centrum för de insatser vi utför. Vi vill ta vara på det friska och vad som skapar hälsa för just dig. Din vardag ska vara begriplig, hanterbar och meningsfull. Du ska kunna behålla dina tidigare vanor och intressen även när du behöver stöd i din vardag. Det är betydelsefullt för oss att du får känna delaktighet och självbestämmande.

Din genomförandeplan är en viktig del i detta arbete. Det är du tillsammans med din fasta omsorgskontakt som skriver den. Ni följer upp att den är aktuell ett par gånger per år.

Vår värdegrund är ”Vi möts i känslan av värdighet”. Den ligger till grund för det förhållningssätt som hemtjänstens medarbetare arbetar efter.

Kvalitet & jämförelser | Hultsfreds kommun

Lämna en synpunkt

Dina synpunkter är viktiga för oss. Vi vill ständigt utvecklas och dina synpunkter, både positiva och negativa, hjälper oss i vårt arbete att bli lite bättre varje dag.

Du är välkommen att lämna synpunkter på din vård och omsorg. Det kan du göra muntligt eller skriftligt. Det går också bra att fråga personalen om hur du gör.

Lämna dina förbättringsförslag | Hultsfreds kommun

Telefonnummer till socialförvaltningen | Hultsfreds kommun

Trygghetslarm med rökdetektor

Med ett trygghetslarm kan du komma i kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt. Trygghetslarm är till för att du och dina anhöriga ska känna trygghet. Det finns olika sorters lösningar. Det finns bland annat larm med knapp, sensor eller vid dörren. Vi kommer gärna hem till dig för att diskutera vilken teknik som passar bäst för just dig.

En larmcentral svarar när du larmar

Ditt larm går till en larmcentral. Om behov finns skickar larmcentralen ut hemtjänstpersonal så fort som möjligt till dig. Behöver du akut sjukvård ska du ringa larmnummer 112.

Det finns en rökdetektor kopplad till ditt trygghetslarm

För att värna om dig och ditt hem ingår en rökdetektor i ditt trygghetslarm. Om det bildas rök i ditt hem får larmcentralen ett brandlarm. De kommer då larma både räddningstjänst och hemtjänst.

Larmet är till för att snabbt kunna utrymma dig vid en eventuell brand. Det snabbar även på släckningsarbetet. All hemtjänstpersonal har gått en brandutbildning för just denna typ av händelse.

Så går installationen till

Larminstallatören kommer hem till dig på avtalad tid och installerar larmet och berättar för dig hur larmet fungerar. För att kunna installera larmet behöver du ha extranycklar att lämna ifrån dig så hemtjänstpersonalen kan komma in. Du får en kvittens när du lämnar nycklar till larminstallatören. Nyckeln kodas med ett nummer och förvaras i ett stöldsäkert nyckelskåp.

Du betalar en avgift varje månad

För trygghetslarmet betalar du en avgift på 213 kronor varje månad (2024), som ingår i maxtaxan. Du betalar inget extra för rökdetektorn.

Har du frågor?

Har du frågor är du välkommen att kontakta biståndshandläggare. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Digital tillsyn och digitala lås

Digitala lås

Vi erbjuder digitala lås till din ytterdörr. Det gör vi för att öka din trygghet och säkerhet. Du ska vara trygg i att det bara är de som ska arbeta hos dig som kan låsa upp din dörr.

Digital tillsyn

Om du har tillsyn i ditt beslut om hemtjänst kan vi erbjuda den digitalt. Då kommer inte hemtjänstpersonal fysiskt hem till dig för tillsynen. Du kan välja att bara ha digital tillsyn eller som tillägg till andra hemtjänstinsatser.

Så här fungerar det

Vid digital tillsyn sätts en kamera upp i ditt hem. Det är du som godkänner vilken tid som kameran får vara påslagen och den är inte på någon annan tid. Det går inte att spara eller lagra bilder från kameran. Kameran har ingen ljudupptagning.

Det är en larmcentral som gör den digitala tillsynen enligt överenskommelse med dig. Om behov finns skickar larmcentralen ut hemtjänstpersonal så fort som möjligt till dig. Hemtjänsten har ingen tillgång till kameran.

Det finns flera fördelar om du väljer digital tillsyn

  • Du får sova ostört vid nattlig tillsyn.
  • Risken att du ramlar minskar när du får sova ostört.
  • Du får samma trygghet och hjälp som vid fysisk tillsyn.

Vi erbjuder ett hembesök till dig som fyller 85

Alla kommuninvånare som under året fyller 85 år och som idag inte har någon kontakt med kommunen erbjuds ett hembesök. Syftet är att få kunskap om hur den äldre befolkningen i kommunen mår.

Vid hembesöket lämnar kommunen information om äldreomsorgen och om aktiviteter i närheten. Vi kan också samtala om hälsa och vardagsliv. Du kan också få stöd och råd i olika frågor om du så önskar.

 

Dagverksamhet för demenssjuka på Slättgården i Hultsfred

På en dagverksamhet kan äldre med demenssjukdom erbjudas social gemenskap och aktivering. Den enskilde får hjälp med att behålla sina funktioner samtidigt som anhöriga får avlastning.

Det här är Slättgården

Slättgården finns i en hemtrevlig miljö med naturen inpå knutarna. En dag här skiljer sig inte mycket från en vanlig dag hemma. Frukost och lunch äter man tillsammans och man bakar något gott till eftermiddagskaffet. Här erbjuds aktiviteter som alla känner igen och kan delta i, var och en efter sin förmåga. Det kan vara promenader, sittgymnastik, musik, sång och tidningsläsning. Här följer man årstidernas växlingar och arbetar med olika teman och utställningar.

Så här ansöker du om plats på Slättgården

För att ansöka om plats på Slättgården vänder du dig till våra biståndshandläggare. Du kan fylla i pappret för att ansöka nedan och skicka in till oss, men det går också bra att ringa.

Blankett – Ansökan om vård och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen

Kontakt – Biståndshandläggare | Hultsfreds kommun

Som underlag till ansökan ska det finnas en demensutredning. Den kan din läkare eller demenssköterska på Region Kalmar län hjälpa till med.

Demensutredning – 1177

Om du vill kan du fylla i ett papper om ditt liv och dina vanor och lämna till oss. Det är till stor hjälp för alla parter.

Blankett – Levnadsberättelse vård och omsorg

Bra att veta

Det krävs färdtjänst för resorna till och från Slättgården. Ansökan om färdtjänst gör du hos Kalmar länstrafik (KLT).

Ansök om färdtjänst | Kalmar länstrafik (kalmarlanstrafik.se)

Stöd till dig som är anhörig

Det är vanligt att den som är anhörig hjälper en närstående som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning inte klarar sin vardag på egen hand. En anhörig kan vara någon i familjen, släkten men även en vän.

Du som vårdar och stödjer en närstående gör en viktig och betydelsefull insats. Det innebär en stor fysisk och psykisk belastning för dig som anhörig. För att orka kan du behöva stöd och möjlighet att släppa ansvaret för en kortare eller längre period.

Nedan hittar du olika former av anhörigstöd som vi har att erbjuda. Vi vänder oss även till dig som mist din närstående.

Direkt stöd

Det direkta stödet behöver du inte ansöka om eller ha ett beslut på. Vi har tystnadsplikt och det kostar dig inget att få råd och stöd. Det direkta stödet kan till exempel vara:

  • En kontakt med våra anhörigsamordnare.
  • Att få enskilt stöd och rådgivning.
  • Att delta i stödgrupper tillsammans med andra anhöriga. Här kan du få samtala med andra som förstår hur det kan vara. Ni kan dela erfarenheter med varandra och ge varandra råd och hjälp som kan underlätta i vardagen.
  • Olika typer av friskvård.

Indirekt stöd

Detta stöd riktar sig till din närstående så att du som anhörig avlastas. Din närstående behöver ansöka om dessa insatser och få ett beslut från kommunen. Du hittar pappret för att ansöka längre ner på sidan. En avgift för stödet räknas ut efter beslut. Det indirekta stödet kan till exempel var:

  • Avlösning i hemmet.
  • En plats på korttid och växelvård.
  • En plats på dagverksamhet vid demens eller psykisk funktionsnedsättning.
  • Hemtjänst.
  • Trygghetslarm.

Dessa datum finns vi på biblioteket i Hultsfred – välkommen att besöka oss!

Vissa måndagar finns vi på plats på Hultsfreds bibliotek mellan klockan 13–16. Du behöver inte boka någon tid, utan kan komma in och besöka oss när det passar dig under tiden vi är där.

Under hösten 2024 finns vi på plats följande datum:

  • 26 augusti.
  • 9 september.
  • 23 september.
  • 7 oktober.
  • 21 oktober.
  • 4 november.
  • 18 november.
  • 2 december.
  • 16 december.

Program för anhörigträffar hösten 2024

Varje vår och höst anordnar vi anhörigträffar med olika aktiviteter. Du anmäler dig genom att ringa 010-354 32 09 eller 010-354 32 16. Det gäller alla aktiviteter.

Gemensamma träffar

  • Onsdag 21 augusti – Bussresa i samverkan med Anhörigföreningen.
  • Tisdag 24 september klockan 13 – Föreläsning “Varför behöver vi ett anhörigperspektiv?” med Martina Takter, Valhall i Hultsfred.
  • Torsdag 5 december klockan 13 – Julfest på Skeppet i Målilla.

Anhörigträffar på biblioteket i Hultsfred

  • Onsdag 11 september klockan 10-12.
  • Onsdag 23 oktober klockan 10-12. Nytt datum!

Anhörigträffar i församlingshemmet i Mörlunda

  • Onsdag 11 september klockan 13:30-15:30.
  • Onsdag 23 oktober klockan 13:30-15:30. Nytt datum!

Anhörigträffar på Träffpunkt Ringvägen 13 i Virserum

  • Onsdag 25 september klockan 10-12. Nytt datum!
  • Onsdag 20 november klockan 10-12.

Fler aktiviteter

Om du vill kan du även delta på de aktiviteter som frivilliga anordnar på kommunens olika träffpunkter. En del aktiviteter ordnas i samarbete med Anhörigföreningen i Hultsfred och studieförbunden Vuxenskolan och ABF (Arbetarnas bildningsförbund). Se gärna deras program.

Fritid för äldre | Hultsfreds kommun