Den specialpedagogiska stödfunktionen i förskolan

För att alla barn ska få en likvärdig utbildning är den specialpedagogiska stödfunktionen en viktig del i förskolan. Enligt läroplanen (Lpfö18) ska förskolan särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.

Specialpedagogiska insatser bygger på förskolans styrdokument, läroplanen (Lpfö18), skollagen och barnkonventionen, samt att   förbättringsarbetet ”språklig stöttning i all undervisning” ligger som grund för insatserna.

Specialpedagoger i förskolan arbetar medvetet med tillgänglighet i undervisningsmiljön, anpassningar och särskilt stöd. Det innebär att man utgår ifrån det enskilda barnets förmågor i stället för att rikta uppmärksamheten mot det som inte fungerar. En tillgänglig undervisningsmiljö präglas av att barnet är delaktig i undervisningen och får en känsla av sammanhang. Specialpedagogiken syftar till att alla barn i förskolan ska uppleva undervisningen som lustfylld, tydlig och meningsfull.

För att skapa bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande och för att kunna ta hänsyn till hela barnets livssituation och välbefinnande samarbetar specialpedagogerna både med rektor, arbetslagen och med vårdnadshavare (Lpfö18). Det finns även samverkan med andra instanser vid behov, så som habilitering, barnhälsovård, barn –och ungdomspsykiatrin, sjukvård och socialtjänsten.

Specialpedagogerna har en handledande roll utifrån observation och kartläggning i verksamheten. En handlingsplan skrivs som underlag för samarbetet och följs upp kontinuerligt. Vid övergång till nästa skolform samverkar specialpedagogerna med mottagande pedagogerna och elevhälsan för att stödja barnets utveckling och lärande i ett helhets- och långsiktigt perspektiv (Lpfö18).