Publicerad:

Kontaktcenter får ännu bättre resultat i årets servicemätning!

Kontaktcenter_arbete

För andra året i rad genomförde Hultsfreds kommun i våras en serviceundersökning framtagen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Brilliant Future AB, för att ta reda på hur kommuninvånarna upplever servicen från kommunens kontaktcenter.

Enbart servicen från kontaktcenter har bedömts och Hultsfreds kommun har förbättrat sitt resultat både gällande bemötande och enkelhet jämfört med förra årets mätning och placerar sig högre än totalsnittet för samtliga kommuner som deltagit i samma undersökning.

85,2 procent av de som svarat på frågan om hur nöjda de var vid kontakt med kontaktcenter via telefon, var nöjda med bemötandet. 80,7 procent tyckte att det var enkelt att få hjälp med sitt ärende. Endast 26 personer deltog i undersökningen gällande kontakt via e-post och deltagandet var därmed för lågt för att kunna dra jämförbara slutsatser.

– Vi är väldigt stolta och glada över att vi har höjt vårt resultat ännu mer i år jämfört med förra året. Kontaktcenter jobbar alltid för att förbättra och förenkla för invånarna så att deras ärenden kan lösas på ett snabbt sätt direkt i kontaktcenter. Det är därför otroligt roligt att se att vårt arbete har gett ett positivt resultat, säger kommunvägledarna Anna-Karin Eos och Linda Lindström.

Undersökningen var en del i arbetet med att kvalitetssäkra och utveckla servicen inom kommunen. Kommuninvånare som kom i kontakt med kommunens kontaktcenter via telefon eller e-post fick en förfrågan om deltagande tillsammans med en länk till själva undersökningen via e-post eller SMS. Deltagandet var frivilligt och deltagarnas svar var anonyma.

Om servicemätningen

Våren 2022 lanserade Sveriges kommuner och regioner (SKR) ett nytt koncept för att mäta invånarnas upplevelse av service och bemötande vid kontakt med sin kommun. SKR:s servicemätning är framtagen tillsammans med Brilliant Future Sverige AB, som är ett specialistbolag inom undersökningar, med lång erfarenhet inom offentlig sektor. I 2023 års mätning deltog 67 kommuner.

Hultsfreds kommun jämfört med totalsnitt på nationell nivå

Inkommande telefoni – bemötande

Hultsfreds kommun: 85,2 procent
Totalsnitt på nationell nivå: 83 procent

Inkommande telefoni – enkelhet 

Hultsfreds kommun: 80,7 procent
Totalsnitt på nationell nivå: 73,8 procent